Quootz nieuwsbrief nazomer 2021

Het is weer september, dus de zomer loopt alweer op z’n eind. Voor velen betekent dit ook het einde van de zogenaamde komkommertijd: een relatief rustige zomerperiode. Maar die komkommertijd? Daar doen we niet aan bij Quootz. Wij zijn de afgelopen maanden namelijk druk geweest met allerlei mooie ontwikkelingen en ook zijn we weer nieuwe, fantastische samenwerkingen aangegaan. Precies zoals u van ons gewend bent! Deze nieuwsbrief neemt u mee in ons reilen en zeilen van de afgelopen tijd.

Blog 4 – Opties, varianten en accessoires – vanzelfsprekende termen, of toch niet?

Regelmatig nemen we u mee in verschillende onderwerpen binnen de wereld van Configure Price Quote voor engineering, sales en proces. Een ultiem kijkje in de Quootz-keuken. De eerste blog ging over modulair ontwerpen, vervolgens publiceerden we een blog over stuklijsten, gevolgd door een blog over de verschillende aspecten van prijsbepaling en drie maanden geleden bogen we ons over waarom sommige implementaties niet helemaal vlekkeloos verlopen.

Inmiddels staat ook de vijfde blog voor u klaar. In deze blog, ‘Opties, varianten en accessoires – vanzelfsprekende termen, of toch niet?’, neemt collega, Peter Prins, u mee in configurator-terminologie. Soms verwarrend, soms vanzelfsprekend, maar altijd de moeite waard om extra aandacht aan te besteden. Helaas kunnen onduidelijkheden of het door elkaar halen van deze termen leiden tot discussie, zowel intern als commercieel (naar de klant toe). Het goede nieuws is dat wij na ruim tien jaar meedraaien in de top van de branche, beschikken over een schat van ervaring. En die ervaring delen we graag met u!

Uitgelicht: Pricing  

Zoals u ongetwijfeld weet, kampen we praktisch wereldwijd met een tekort aan grondstoffen. Grondstoffen worden schaarser en daardoor ook duurder. Dit werkt door in de verkoopmarges én in de verkoopprijs. Maar hoe houdt u uw verkoopprijs in stand zonder uw marges te verliezen?

Het komen tot de kostprijs van een product heeft nogal wat voeten in de aarde. Als een product eenmaal is bedacht en samengesteld, moeten de grondstoffen worden bepaald, moet worden uitgewerkt welke handelingen (arbeid) nodig zijn om tot het daadwerkelijke product te komen én moeten ook de machinekosten én -uren worden meegenomen. Al deze elementen dragen bij aan de uiteindelijke kostprijs.

Voor Merkato zijn complexe pricing-processen geen enkel probleem. Kortingen kunnen worden gegeven per categorie: op arbeid, op inkoop, op opties, etc. Stijgt bijvoorbeeld alleen de prijs van de grondstoffen, dan hoeft dit niet worden doorberekend in de kosten van de productiecapaciteit. Zo kunnen de prijzen op een juiste manier worden beheerst en behoudt u uw concurrentiepositie. In de configurator kan namelijk altijd de wenselijke marge worden ingesteld. Ook kunnen de kortingspercentages tijdens het offreren worden begrensd én er kunnen pre-settings worden ingebouwd, bijvoorbeeld voor kortingsbedragen op klantniveau.

Ten slotte hoeven deze marges maar één keer worden vastgelegd, omdat Merkato data ophaalt uit gekoppelde software. Past u iets aan in uw ERP-systeem? Dan gaat de configurator dus altijd uit van deze actuele/aangepaste data.

Lees hier meer over het prijsbepalingsproces

Het gemak van Merkato vanuit de wachtkamer van de tandarts!

William de Graaff, eigenaar bij JustDrive (leverancier van chassis mét lichtgewicht carrosserie-opbouwen), liet ons recent weten dat hij dankzij Merkato zelfs op zijn telefoon in de wachtkamer van de tandarts offertes opstelt. Makkelijker wordt het niet!

Welkom bij Quootz 

Onderstaand een greep uit enkele nieuwe klanten en hoe zij onze software inzetten. 

Levere

De uitgekiende marktbenadering van het jonge bedrijf Levere uit Doesburg is tot in de puntjes verzorgd. Het bedrijf heeft geen eigen productie of montage, maar vervult de rol van tussenpersoon: tussen klanten die snel een betaalbare bedrijfshal of loods zoeken enerzijds en een groot aantal leveranciers anderzijds. De sleutelwoorden van deze marktbenadering?

Snelheid, schaalbaarheid en lage kosten, (onder andere) doordat de overhead tot een minimum is beperkt. Zelfs het kleinste foutje in een bestelling of definitie kon alle marge doen verdampen. Logisch dat Levere koos voor de zekerheid van Merkato.

Het optimaal vervullen van die rol als tussenpersoon doen zij allereerst natuurlijk door de klant zelf de wensen in te laten voeren op de website (begeleid door een informatief 3D-model). Op de achtergrond wordt in realtime de werkvoorbereiding getroffen. De klant heeft zo onmiddellijk inzage in de prijs. Ten slotte genereert de software van Quootz een oogstrelende en klantspecifieke offerte, zodat bij de order ook direct alle bestellingen naar alle leveranciers verzonden kunnen worden.

Levere heeft in zeer korte tijd alle benodigde kennis in Merkato vastgelegd. Dit heeft direct een grote ‘bottleneck’ verholpen en de basis gelegd voor nationale en internationale schaalvergroting.


Knipping

In 1980 werd het Noord-Hollandse bedrijf Knipping opgericht. Met inmiddels alweer de tweede generatie in de directie en ruim 100 medewerkers in dienst, kan Knipping zich een succesvol familiebedrijf noemen. Knipping ontwikkelt, produceert en verkoopt dakkapellen, kozijnen, buitendeuren, schuifpuien en tuindeuren. Dit alles uitsluitend aan de particuliere markt. Zelfs als het contact verloopt via een klusbedrijf, is het vaak toch de particuliere klant die de deal sluit.

In de eerste instantie vond Knipping in Quootz een partner die de website kon voorzien van een betrouwbare 3D-configurator. Dat was voor Merkato natuurlijk geen enkel probleem! Op basis van onder andere de hoogte en breedte van de dakkapel en de gemeten dakhelling, wordt een 3D-visualisatie van de dakkapel getoond. Op die manier kan de klant (particulier) via de website zélf ervaren hoe de dakkapel – met alle specifieke kenmerken – er precies uit komt te zien. Het ontwerp wordt vervolgens naar de showroom gestuurd, waar de bestelling wordt afgerond.

Al snel werd duidelijk dat Merkato binnen Knipping ook breder inzetbaar was dan alleen als 3D-configurator voor dakkapellen. Daarom wordt onze software inmiddels ook ingezet voor andere producten uit het assortiment én als welkome aanvulling op het aansturen van het productieproces.


Van Uitert

Het Brabantse Van Uitert draait al mee sinds begin jaren ‘60. Deze specialist in lijnintegratie op maat biedt innovatieve oplossingen voor efficiënte productielijnen: van engineering tot realisatie en van vul- tot verpakkingslijnen.

Voordat Van Uitert contact opnam met Quootz, kreeg de bedrijfsvoering van het bedrijf een fikse make-over. Eén van de zaken die werd aangepakt, was het ERP-pakket. Ook bestond de wens om meer modulair – en dus gestandaardiseerd – te werken. Samen met de ERP-leverancier werden de nieuwe processen besproken en al snel werd duidelijk dat een configurator een essentiële rol zou spelen in het gecontroleerd steeds meer gestandaardiseerd aanbieden van producten.

Merkato voorziet Van Uitert van de gewenste controle over de aangeboden oplossingen. De flexibiliteit van onze configurator maakte dat het hele machine-aanbod gecontroleerd en stapje voor stapje werd aangepakt.

Ten slotte is alle inhoudelijke kennis vastgelegd in Merkato. Hierdoor hoeven nieuwe medewerkers, in tegenstelling tot de medewerkers van ‘de oude garde’, niet meer te beschikken over alle kennis en kunde: ze kunnen immers beroep doen op de in Merkato vastgelegde en geautomatiseerde processen. Een bijkomend gevolg daarvan is dat de foutmarge door menselijke fouten aanzienlijk werd teruggeschroefd.


Fijne nazomer gewenst!

Hopelijk kijkt u, net als wij, terug op een geslaagde zomer – zowel zakelijk als privé. We zijn ontzettend blij met alle interessante samenwerkingen en updates die we de afgelopen maanden op touw hebben gezet. Opgeladen, gemotiveerd en wel kijken wij uit naar de komende periode.

Bent u ook benieuwd hoe wij uw bedrijf kunnen helpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)88 6375286 of info@quootz.nl. 

Bekijk ook de vorige blogs:

 

 

 

Levere Quootz