Blog 1: Het spectrum van een Salesconfigurator

Een sales configurator, wat is dat nou eigenlijk precies? Wanneer je niet bekend bent met alle vakjargon binnen de wereld van engineering en procesoptimalisatie, zul je misschien ook niet snel begrijpen dat een sales configurator ongelofelijk veel toegevoegde waarde kan hebben voor bedrijven. Daarom gaan we je de komende tijd aan de hand van blogs alles vertellen wat je moet weten over een sales configurator. Je zult meer te weten komen over begrippen als Modulair ontwerpen, Product Data Management (PDM) en Lean Production. Wanneer je deze begrippen leert kennen, zul je ook snel begrijpen waarom een sales configurator is ontwikkeld. In deze eerste blog gaan we daarom dieper in op hoe modulair ontwerpen/produceren bedrijven kan helpen groeien en structureren.

De buitendienst

De buitendienst, de vertaler van jouw meerwaarde richting een bedrijf, gaat in gesprek met een potentiële klant. Hierbij is de gouden regel natuurlijk dat de klant koning is. Vanuit deze veronderstelling worden er soms offertes en calculaties gemaakt die niet wenselijk zijn binnen het bestaande productieproces. Dit kan resulteren in exotische producten voor goede klanten (die je geen nee wil verkopen) waardoor planning, voorraadbeheer en productie volledig op de schop moeten gaan. Dit kost tijd én geld. Modulair ontwerpen biedt de oplossing.

Modulair ontwerpen

Door producten modulair te ontwerpen, wordt het mogelijk om te standaardiseren en duidelijkheid voor de productie te creëren. Engineers denken bij modulair ontwerpen in alle facetten na over hoe bepaalde onderdelen multi-inzetbaar/toepasbaar zijn. Door deze in kaart te brengen, kunnen er standaard modules opgesteld worden. Aan de hand van deze standaard modules weet de buitendienst beter wat ze kunnen aanbieden aan een potentiële klant. Hierdoor komen er minder complexe orders binnen. Het productieproces kan zo eenvoudiger en kostenefficiënter worden.

De modulaire opbouw

Hoewel de modulaire opbouw van de producten het productieproces efficiënter maakt, kunnen er zich nog steeds problemen voordoen. Voor de buitendienst is het door de modules en het modulair produceren makkelijker om ‘pakketten’ te maken voor de klanten. Echter, door verschillende, niet koppelbare modules te kiezen, kunnen ze alsnog de mist in gaan bij het maken van offertes. Hierdoor komen er alsnog tijdrovende en dure uitzonderingen terecht in het productieproces. Dit is één van de situaties waarvoor een sales configurator in te zetten is.

 

Een sales configurator (soms ook product configurator genoemd) dient als poortwachter voor je productieproces. Door de modulair ontworpen onderdelen en bedrijfsspecifieke standaard regels samen te laten komen in de sales configurator software, kan de buitendienst geen onmogelijkheden meer verkopen. Alleen bij hoge uitzondering en op basis van toestemming (workflow) kan een uitzondering in het productieproces terechtkomen. Maar dit is niet enige wat een sales configurator voor je doet.

 

Naast dat het systeem complete project- en product configuraties levert, worden er ook heel makkelijk technische en financiële calculaties gedaan. Jouw buitendienst is zelfs in staat om op locatie een offerte op maat te maken, mocht dit wenselijk zijn. Naast de offerte kan de sales configurator op basis van het gekozen product ook met een klik op de knop het contract, de productiebon, de bill of material, de bouwinstructie en/of bijvoorbeeld de handleiding vervaardigen. Wanneer de productietijden in kaart zijn gebracht, kan men zelfs op locatie een levertijd afgeven.

 

Kortom, optimaliseer het optimaliseren met een sales configurator. Het productieproces en de interne workflow worden beter. Door modulair produceren te combineren met een sales configurator bespaar je geld en haal je meer geld binnen. Hopelijk begrijp je nu de basis van een sales configurator en welke toegevoegde waarde het kan hebben voor bedrijven. Wil je nog meer te weten komen over een sales configurator? Check dan onze volgende blog, waarin we hier dieper op ingaan.

Bekijk ook de vorige blogs:

Bas Könst

Bas Könst

Directeur Quootz