Bij een CPQ-oplossing denken mensen vaak direct aan het optimaliseren van het verkoopproces en het standaardiseren en vereenvoudigen van offertes. Maar Merkato doet meer dan dat.
Wist je dat je Merkato kunt inzetten als een directe ‘verkooptool’ op jouw website? Veel klanten maken al gebruik van deze digitale mogelijkheden en zij zien daarmee hun online verkoop omhoog schieten.
Het geheim van Merkato zit hem in de gebruiksvriendelijkheid, aantrekkelijkheid en de intuïtieve manier waarop jouw websitebezoeker er direct mee aan de slag kan. In dit blog vertel ik je er graag meer over.
Met de huidige digitale mogelijkheden en ontwikkelingen in AI-technologie, zoals ChatGPT, schieten de websites, apps en content als paddenstoelen uit de grond. Hoe onderscheid je jezelf in deze tijden, waarin bedrijven elkaar online sterk beconcurreren? En wanneer je die bezoeker op je website krijgt, hoe zorg je er dan voor dat jij inzichtelijk krijgt wie hij of zij is en waar deze persoon naar op zoek is? Oftewel: hoe converteer je hem of haar op jouw website? We kunnen alvast verklappen dat het geheim zit in de waarde die jij online kunt bieden én hoe aantrekkelijk jij dit aanbiedt.
Men is meer en meer gewend om online aankoopbeslissingen te maken. Daar komt vaak zelfs geen persoonlijk contact meer aan te pas. Wanneer een potentiële koper online al precies de informatie kan inwinnen die hij nodig heeft voor de aankoopbeslissing, is hij eerder geneigd te kopen. Zet je Merkato in als configurator op jouw website, dan kan de websitebezoeker al exact het product configureren dat hij wil. Met de juiste afmetingen, materialen, kleuren en/of extra’s. Met desgewenst meteen een 3D-visualisatie. En natuurlijk met de juiste prijs. Jouw websitebezoeker heeft direct een mooi beeld van de mogelijkheden, een product naar eigen wens én een prijs erbij. Jij hebt inzicht in wat deze potentiële klant graag wil en kan de verkoop eenvoudig rondmaken. Dat is wat wij een win-winsituatie noemen.
Maar de ene configurator is de andere niet. Wanneer een online configurator te uitgebreid is, niet intuïtief werkt of er gewoonweg niet aantrekkelijk uitziet, zijn die websitebezoekers zo weer vertrokken. De keuze is online immers reuze. UX (user experience) en UI (user interface) zijn bij het verhogen van je online conversieratio daarom enorm belangrijk. Je configurator moet passen bij de rest van je website en jouw huisstijl. Dezelfde lettertypes, kleuren, iconen en stijlelementen. Het moet als één geïntegreerd geheel voelen (UI). Daarnaast moet het snel en intuïtief werken. Binnen een aantal muisklikken moet deze websitebezoeker met een lach op zijn gezicht hebben waar hij naar op zoek is. Daarbij spelen de navigatie, structuur en snelheid een rol (UX). En dát is waar Merkato sterk in is.
Met Merkato als configurator op je website realiseer je:
Wil je graag weten wat Merkato als online configurator voor jouw organisatie kan betekenen? Wil je weten hoe we onze configurator naadloos integreren in websites en hoe we deze optimaliseren op het gebied van UI en UX? We gaan graag eens met je in gesprek en laten je de succesverhalen zien!
Niek Hafkamp
Strategic advisor B2B domein
Bekijk ook de vorige blogs: