Project uitgelicht: Verasol

Verasol upgradet naar Merkato Next Generation: de volgende stap richting een foutloze toekomst!

Verasol is een toonaangevende verandaspecialist die al ruim twintig jaar meedraait in de Europese markt. Bij Verasol kunnen klanten terecht voor voor overkappingen, veranda’s, tuinkamers en glazen schuifwanden. Vanuit de geavanceerde productiefaciliteiten in Duitsland worden de maatwerkoverkappingen geproduceerd. Hierdoor zijn de keuzeopties, stijlen, accessoires en montagemogelijkheden eindeloos.

Dankzij het uitgebreide netwerk van tientallen dealers in Nederland en Duitsland én de dertien eigen winkels heeft het bedrijf inmiddels een indrukwekkend klantbestand opgebouwd. Voor dit klantverhaal spraken we André Hoetink, regionaal retailmanager bij Verasol. Hij stond ons te woord over de ins en outs over hun gebruik van Merkato van Quootz.

Verasol x Quootz

De afgelopen jaren heeft Verasol de vorige versie van Merkato gedraaid. Omdat dit goed beviel, besloot Verasol in het voorjaar van 2022 te upgraden naar de nieuwe software van Quootz: Merkato Next Generation. André: “We zitten al heel lang bij Quootz. We hebben onze vorige Merkato-configurator een jaar of vier geleden gebouwd. Inmiddels was deze versie toe aan een nieuw, moderner jasje. Daarom zijn we overgegaan op de nieuwe Merkato.”

Verasol gebruikt de software van Quootz als interne salestool: als platform om de verkoop in de eigen winkels en voor de eigen vestigingen te sturen. De externe dealers zijn hier dus (vooralsnog) niet op aangesloten. Het bedrijf wilde een foolproof veranda-configurator om het aantal bestelfouten tot een minimum te beperken. Ook kunnen op die manier verkopers die niet technisch geschoold zijn, toch tuinoverkappingen configureren. Dit is namelijk een complexe aangelegenheid en fouten kunnen leiden tot fikse problemen bij montage.

André vertelt dat het bedrijf zo nu en dan te maken had met verkoopfouten – met alle gevolgen van dien: “Als je een veranda bestelt van vijf meter breed, moet de zonwering ook bepaalde afmetingen hebben. Als er een verkeerde maat wordt doorgegeven, past de zonwering gewoon niet. Al die berekeningen zijn nu opgenomen in Merkato. De verkopers kunnen hierdoor niet meer om de geautomatiseerde berekeningen heen. Pre-Merkato werd dit allemaal handmatig berekend en doorgegeven.” Uiteindelijk worden de gegenereerde veranda’s door de software van Quootz uiteraard ook doorgeschoten naar het ERP-pakket van Verasol. Dankzij de verbeterde business-rules is het aantal verkoopfouten dus teruggebracht tot een minimum. En dat geldt daarmee vanzelfsprekend ook voor de enorme kosten die hiermee gepaard gingen.

Voorbeeld

Een klant bestelt een tuinoverkapping van 5 meter breed. Als de opgestelde offerte is ondertekend, wordt er een inmeetafspraak gemaakt. Tijdens die afspraak gaat de verkoper/projectleider met een tablet naar de klant toe om de exacte maatvoering te bepalen. Vaak blijkt de exacte breedte dan niet 5 meter te zijn, maar bijvoorbeeld 4,98 meter of 5,02 meter. Bij het wijzigen van die exacte maatvoering berekent Merkato alles dat is gekoppeld aan de maatvoering, automatisch door (denk aan de profielen, zonwering, wanden, etc.). Voorheen moest de verkoper of projectleider al deze subartikelen handmatig herberekenen en aanpassen. Volgens André was dit een ‘helse job’. Nu geeft de verkoper/projectleider een nieuwe maat in, wordt deze opgeslagen en kan de verkoper terug naar de zaak. Vroeger duurde dit met gemak twee uur én was Verasol niet eens verzekerd van foutloze offertes.

 

De implementatie

De livegang was een groot project voor Verasol. Eind 2021 zijn drie vestigingen gestart met Merkato Next Generation: “We hebben deze verkopers gevraagd of ze wilden meedenken in het vormgeven van de configurator. We wilden weten waar zij blij van zouden worden, hoe we hen konden helpen, et cetera. Wij hebben de verkopers meegenomen in het doel, maar zij hadden de regie over het hoe, wat en waar: over de concrete uitwerking van dat doel. Zo is het eerste concept geboren. Het is dus echt het kindje van de verkopers geworden.”

De weken en maanden erna is Verasol gaan bouwen en uitbreiden. Vanuit daar zijn er steeds meer vestigingen en verkopers aangesloten en inmiddels zijn alle vestigingen live. André vertelt dat alle eventuele verbeterpuntjes of onduidelijkheden worden besproken en dat het projectteam dan bepaalt of er aanpassingen doorgevoerd moeten worden. “Zo werken we samen aan een optimaal werkend én gebruiksvriendelijk Merkato.”

André vertelt ook dat de implementatie een traject is waar niet te licht over gedacht moet worden. Volgens hem is de projectleider idealiter iemand die tijd hééft voor de implementatie óf hier tijd voor kan máken. Zijn advies is daarnaast om alle partijen aan tafel te krijgen: “Voor ons zijn dat de verkopers, ons ERP-pakket, Quootz en de belanghebbenden binnen ons bedrijf. Zo krijg je niet te maken met teleurstellingen achteraf.”

De training

Een door Verasol ontwikkelde training leidt de verkopers stapsgewijs door Merkato heen. Na deze theoretische training, volgt het praktijkgedeelte. Verasol moedigt de medewerkers dan vooral aan te gaan ‘spelen’ met de software: “Bestel maar eens tien producten en kijk maar eens waar je tegenaan loopt.” Dankzij deze test-Merkato kunnen ook verkopers die onzeker zijn over hun Merkato-vaardigheden naar hartenlust oefenen. Na het doorlopen van de test-Merkato zijn de verkopers klaar om te starten met het échte werk: het configureren voor klanten.

“In het begin merken we dat sommige verkopers wat huiverig zijn voor verandering (ook al blijven we gewoon bij Quootz). Maar na het afronden van de training merken we dat die verandering werd omarmd. Sommige verkopers moeten voor zichzelf een klein hobbeltje nemen (soms een molshoopje, soms een wat hogere berg), maar wanneer ze Merkato Next Generation eenmaal gebruiken, is daar geen sprake meer van. Veel verkopers stappen zelf snel over op Next Generation, terwijl de vorige Merkato ook nog draait en ze in wezen dus nog kunnen kiezen. Als ze het gemak van Next Generation dus eenmaal hebben ontdekt, grijpen ze eigenlijk nooit terug op de vorige versie”, vertelt André.

Tot slot

Verasol maakt dankbaar gebruik van de mogelijkheden die Quootz biedt. De automatische berekeningen, de snelle en foutloze offertes … Deze samenwerking is een enorme stap naar een foutloze toekomst!

 

Weten wat Quootz voor u kan betekenen?

Vraag de demo aan versasol uitgelicht