Project uitgelicht: MAN Truck & Bus Nederland
MAN Truck & Bus Nederland brengt accessoires aan de MAN met Merkato
Het verhaal van het in Duitsland opgerichte MAN SE begint ruim 250 jaar geleden. MAN Truck levert vrachtwagens voor bouw-, tractie-, distributie- en langeafstandsverkeer en allerlei soorten bussen: van stadsbussen, streekbussen, bestelwagens en touringcars tot chassis. Alle voertuigen hebben één ding gemeen: ze voldoen aan de hoge kwaliteitsstandaarden. De Nederlandse importeur MAN Truck & Bus Nederland kwam uit bij Merkato, in hun zoektocht naar kwalitatieve ondersteuning bij de verkoop van de accessoires.
Voor dit klantverhaal spraken we met Geert Jan de Jong (Category Manager Parts). Hij neemt ons mee in hoe, waarom en wanneer het bedrijf koos voor Merkato.
‘De nieuwe generatie trucks’
In 2020 werd ‘de nieuwe generatie trucks’ geïntroduceerd. Deze vernieuwde lijn trucks leent zich perfect voor accessoires. “Vooral de toename van uiterlijke accessoires is nieuw”, vertelt hij. “Wij zagen mogelijkheden en besloten hierop in te spelen.”
Samen met de dealers besloot MAN Truck & Bus Nederland om accessoires meer aandacht te geven. En dus ging het over tot uitbreiding van het assortiment en de bijbehorende marketingstrategie.
“Maar hoe makkelijk waren de accessoires eigenlijk te vinden voor dealers en eindklanten? Om dit makkelijker te maken en om sneller stappen te kunnen zetten, hebben we een nieuwe site gebouwd die eigenlijk dient als een soort digitale zoekcatalogus waarbij je op voertuigtype kunt zoeken. De meeste accessoires worden verkocht bij aankoop van het voertuig.”
Om juist de accountmanagers te ondersteunen met die verkoop, had MAN Truck & Bus Nederland een andere tool nodig. Met andere woorden: hier groeide de behoefte aan een configurator.
De Merkato-match
In de eerste instantie had MAN Truck & Bus Nederland een andere configurator-leverancier op het oog, omdat ze daar via-via al mee in contact waren gebracht. Geert Jan vond deze configurator echter te complex. Om een gedegen oordeel te vellen en een vergelijking te kunnen maken, besloot hij beroep te doen op een tweede configurator. Via een Google-zoektocht en een demo was de beslissing snel genomen.
Geert Jan: “Het fijne van het voortraject via Quootz was dat we bij een vergelijkbare klant achter de schermen mochten komen kijken (De Graaff Carrosserie in Waardenburg). Zien hoe een ander bedrijf de configurator gebruikt in de praktijk vond ik écht van meerwaarde. Dit heeft ook daadwerkelijk bijgedragen aan onze beslissing. Uiteindelijk zijn we gematcht aan Quootz-consultant Peter Prins.”
Geert Jan vertelt ons dat het in het begin even aftasten was: de twee partijen moesten elkaar leren kennen en ook elkaars gedachtegangen, systemen en ideeën gaan begrijpen. Om alles werkbaar te houden, was het zoeken naar wat de beste manier was van opbouwen, schrappen, opnieuw opbouwen, etc. “Het inrichten van de configurator is een ongoing process”, vertelt hij.
Langetermijninvestering
De introductie van Merkato gebeurde tijdens een dealermeeting. In een korte presentatie samen met Peter was gemaakt, kregen de dealers een visuele indruk van de software. Diezelfde week werden er twee trainingssessies georganiseerd, waarin MAN Truck & Bus Nederland alle magazijnmedewerkers en verkopers meenam in Merkato. Na het verstrekken van de inloggegevens kon iedereen vervolgens live. Nu breekt naar eigen zeggen de tijd aan van verder ontdekken, passen, meten, feedback verzamelen en doorontwikkelen.
‘Nog één dingetje’
“Oh, nog één dingetje, een groot bijkomend voordeel van Quootz”, zo haakte Geert Jan nog in, “is de snelheid waarop er wordt geschakeld. Als wij vragen of er iets aangepast kon worden en Peter dit eigenlijk wel een hele logische of goede aanpassing vond, dan wordt het direct doorgevoerd voor álle gebruikers van de software”. En dat klopt: alle gebruikers van Quootz werken namelijk altijd met de laatste en meest actuele versie van de software. Scherp, Geert Jan!