Helderheid en structuur van Merkato lossen uitdagingen in complex verkoopnetwerk Meijer Handling Solutions op
In de logistieke sector en warehouses is Meijer Handling Solutions een begrip. Deze organisatie maakt oplossingen die bijdragen aan de effectiviteit, efficiëntie en veiligheid in de sector. Denk bijvoorbeeld aan o.a. de KOOI® ReachForks – telescopische vorken voor heftrucks, en KOOI® RollerForks – palletloos transport. Dit zijn complexe producten, die per applicatie kunnen verschillen en die ook nog eens via een complex verkoopnetwerk naar de eindklant gaan. “Meijer maakt gebruik van een wereldwijd importeursnetwerk. Van importeur naar heftruckdealer en van heftruckdealer naar eindklant. Dat levert over de hele communicatielijn veel verkoop-gerelateerde vragen op”, vertelt Folkert de Graaf, International Sales and Marketing Manager bij Meijer Handling Solutions. Hoe los je deze complexiteit op en ontlast je de verkoopafdeling? We gingen erover in gesprek.
Complexiteit in het verkoopnetwerk
“Veel schakels. Dat kenmerkt ons verkoopnetwerk”, vertelt De Graaf. “Dat zorgt soms voor foutgevoeligheid en trage processen. Zo stuurt de importeur informatie naar de verkoopafdeling van Meijer. Op basis daarvan moet een offerte gemaakt worden. Zijn er onduidelijkheden? Dan schakelt de verkoopafdeling weer met de importeur, die op zijn beurt weer contact moet zoeken met de heftruckdealer en de uiteindelijke eindgebruiker. Alle informatie moet weer via alle schakels teruggekoppeld worden, wat niet alleen veel tijd kost (en frustreert vanwege de verschillende tijdzones) maar ook ruis op de lijn geeft.” Dit was voor Meijer voldoende aanleiding om op onderzoek uit te gaan. Want dat moest anders kunnen.
Op zoek naar een CPQ-oplossing met ERP-koppeling
“We hadden een aantal belangrijke vereisten voor de software waar we naar op zoek gingen. Binnen het verkoopproces moet de verkoopafdeling van Meijer ontlast worden en de offertes moeten helder en foutloos zijn. Daarnaast moet het onderhoud van de oplossing intern uitgevoerd kunnen worden en er moest een koppeling komen met ons ERP-systeem Isah“, aldus De Graaf. De zoektocht naar een stabiele, niet te complexe en gebruiksvriendelijke CPQ-oplossing leidde Meijer naar Quootz. De Graaf vertelt: “Merkato bleek nagenoeg aan alle wensen te voldoen en kon eventueel gekoppeld worden met ons ERP-systeem Isah. Zowel de inrichting als het onderhoud worden door onszelf gedaan, maar het is prettig dat specialisten van Quootz kunnen helpen wanneer we er zelf te weinig tijd voor hebben.”
Structuur en consistentie van Merkato voorkomen belasting van verkoopafdeling
Na de implementatie van Merkato werden de voordelen van de oplossing in het gehele netwerk al snel duidelijk. De Graaf vertelt er meer over: “We hebben nu één plek waar al onze data, specificaties en prijzen te vinden zijn. Deze zijn consistent en actueel. Ook voor dealers, die hun bestellingen plaatsen bij importeurs, is dit prettig. Opties kunnen soms per dealer of locatie verschillend zijn. Daar is geen enkele verwarring meer over mogelijk nu dit helder ingericht is in Merkato. Zo weten dealers én hun klanten waar ze aan toe zijn. Dat komt professioneler over. Offertes worden foutloos én snel opgeleverd. Nu alle importeurs met veel gemak gebruikmaken van Merkato, levert dit de verkoopafdeling op jaarbasis een tijdsbesparing op van zo’n 300 tot 350 uur.” Dat is winst waar zowel Meijer als Quootz trots op kunnen zijn!
Mogelijkheden voor de toekomst
Om het voor de eindklant nóg eenvoudiger te maken en het proces te optimaliseren, kijken we naar de mogelijkheden om de klant direct op de website van de dealer – en wellicht ook van de importeur – een budget-aanvraag of bestelling te laten doen. Omdat dit vanuit Merkato gefaciliteerd wordt, komt de aanvraag of bestelling direct het CPQ-systeem binnen en dus ook in het CRM/ERP. Binnen het netwerk dealer – importeur – Meijer kan de opdracht vervolgens direct opgepakt en uitgevoerd worden. Fijn voor de eindklant, maar ook voor de dealer en importeur. Dit is immers een leadgeneratie-mogelijkheid die heel veel tijd gaat besparen en daarnaast hopelijk ook nog eens veel nieuwe business gaat opleveren!