Van online een kas samenstellen tot aan de productie: the sky is the limit in procesoptimalisatie voor Rovero

Quootz en de directeur van Rovero, Jacco van Delden, hebben samen een flinke geschiedenis. Al een decennium halen ze, bij de bedrijven waar Van Delden als adviseur of interim directeur werkzaam was, het beste in elkaar naar boven wanneer het gaat om het optimaliseren van het verkoop- en productieproces. Toen Van Delden begin 2022 de overstap maakte naar foliekas- en tunnelspecialist Rovero, een vooruitstrevende organisatie in duurzame landbouw en voedselproductie, was het contact weer snel gelegd. We spraken Van Delden over zijn toekomstplannen en de grenzeloze mogelijkheden van Merkato.

Vanuit welke passie heb je besloten de overstap naar Rovero te maken?

“Ik werd benaderd voor de functie van directeur bij Rovero. Dat trok me aan omdat ik vroeger zelf kweker ben geweest. Het bedrijf was gezond, maar innoveerde niet veel. Daar was veel winst te behalen, zag ik. Zowel in verkoop- en procesoptimalisaties als in de producten zelf. We hebben producten die elders niet te verkrijgen zijn. Zo was er een product waarvan ik vind dat het te weinig aandacht kreeg: een kas die in één minuut volledig open is. Van dak tot zijkant. Ideaal voor mensen die buiten planten kweken. Deze zetten we nu veel beter in de markt en ook tuincentra zijn er enorm enthousiast over”

Hoe heb je Quootz leren kennen?

“Ik noemde eerder al dat ik kansen zie in verkoop- en procesoptimalisaties. In dat kader werk ik al jaren samen met Quootz. Mijn eerste contact met Bas, de CEO van Quootz, was volgens mij in 2012. Toen zocht ik naar een oplossing om offertes te verbeteren. Dat is gelukt, maar ik ben veeleisend als het op optimalisaties en automatisering aankomt. Ik zie kansen en wil veel. Het team van Quootz gaat daar voor een heel groot deel in mee. Ze zijn snel en begrijpen wat je bedoelt. Toen ik bij Rovero begon, zag ik dus een nieuwe mogelijkheid om met Quootz en Merkato te werken. Ook hier werden de offertes op een ouderwetse manier gemaakt. Er werd gebruik gemaakt van Word. Quootz is daarvoor gewoon écht de oplossing. Binnen een paar maanden heb je de boel op orde en naast een mooie professionele offerte, ook alle productie-informatie foutloos gegenereerd.”

een kijkje in een kas
Hoe gebruiken jullie Quootz en Merkato nu?

“Op dit moment gebruiken we Merkato voor offertes van tunnels, daar zijn we marktleider in binnen West-Europa. Dat doen we met een internationaal dealernetwerk. De software en offertes zijn dus ook beschikbaar in diverse talen. We zijn al vrij ver, op detailniveau passen we nog wat aan. Maar het is dus nog niet af. Ik wil eigenlijk de mooiste Quootz-configuratie die ooit gemaakt is. Het moet voor een koper net zo gebruiksvriendelijk en eenvoudig worden om een kas samen te stellen als een Audi of een Volvo. Hij moet naar de website kunnen gaan, direct producten en foto’s zien en opties kunnen selecteren. Aan de achterkant moet een complex proces beginnen te draaien dat de klant niet ziet, waaruit een offerte ontstaat. Soms komen klanten namelijk op onze website, onderzoeken ze iets en gaan ze weg. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer ze online verder komen, ze eerder geneigd zijn te kopen.”

Even voor ons beeld, hoe complex is het proces van een kas samenstellen en hoe wil je dit graag optimaliseren?

“Allereerst moeten we weten waar de kas op de wereld komt te staan. Die standplaats heeft een bepaalde wind- en sneeuwlast. Zonder die gegevens kunnen we de onderbouw van de kas niet bepalen, wat wij het deel ‘onder de goot’ noemen. De onderbouw bestaat uit lichte tot juist hele dikke palen, in diverse afmetingen. Nu zoeken we de juiste gegevens na een aanvraag handmatig online op. Hoe ik het graag wil hebben? Het systeem moet op basis van de locatie zelf snappen welke onderbouw hij moet kiezen. Vervolgens bepaal je nog wat je erop gaat zetten, het zogenoemde deel ‘boven de goot’. Dat hangt af van het type goot, of je er ramen in wil hebben, etc. Dat gaat allemaal in de selectie, waaruit een mooie offerte rolt. Daarin zit tevens de technische calculatie van de onderbouw. Het juiste rapport sturen we mee. Daarnaast moeten er bijvoorbeeld ook foto’s, selecties en uitleg over onderdelen bij de offerte zitten. En het liefst wil ik dat er live een kwalitatief hoogwaardige 3D-kas verschijnt op het scherm. Die moet ook terugkomen in de offerte. De klant moet denken: ‘dit is uitgebreid en ik heb het binnen een half uur!’”

Dat is een mooie wensenlijst!

“Oh, maar ik was nog niet klaar. Aan de achterkant moeten we zien dat zo’n offerte via de website van ons of één van onze internationale dealers gemaakt is. Welke keuzes maakte de klant, wat is de inkoopwaarde, verkoopwaarde, marge, etc.? Als het definitief een opdracht wordt, moet met één druk op de knop de bevestiging naar de klant worden gestuurd. Zodra hij getekend heeft, begint het proces waar we echt veel tijd en geld mee besparen. Dit is dus nog niet af, maar met de professionals van Quootz heb ik er het volste vertrouwen in dat het goedkomt! Na het tekenen van de opdrachtbevestiging moeten de onderdelen besteld worden. Een deel maken we in onze fabriek, een deel kopen we in. Soms zit er arbeid in en soms niet. Voor al die onderdelen moeten productietekeningen in AutoCAD gegenereerd worden. Daarna moet er direct een inkooporder verstuurd worden naar de vaste leverancier met alle productietekeningen erbij, waarop hij moet gaan lassen, boren, zagen, etc. Zo besparen we héél veel tijd, want normaal gesproken moeten onze engineers dat handmatig nakijken. De inkoop wordt gelijk gekoppeld aan ons boekhoudprogramma Exact Globe, waardoor de voorraad wordt aangepast en de factuur wordt aangemaakt. Ook deze koppeling bouwt Quootz. Ik heb er vertrouwen in dat dit fantastisch wordt, dan is het een droompakket!”

 

Afbeelding van kassen
En waar staan jullie nu in dit proces?

“We zijn nu bezig om dit volledige proces op te tuigen voor een nieuw product, waar we patent op hebben. Na implementatie hiervan trek ik dit proces meteen door naar een ander product dat nóg complexer is. Op dit moment zien we wel dat onze dealers nog moeten wennen aan het werken met Merkato. Sommigen gebruiken Merkato toch nog om snel even de prijs uit te rekenen, waarna ze het weer overtypen in hun eigen offerte. We moeten daarom naar hen luisteren, zodat we weten waarom ze dit doen. Dan kunnen we het oplossen en er een stukje training in aanbieden.”

Heb je nog advies voor toekomstige Merkato-gebruikers?

“Realiseer je dat het een aantal maanden kan duren voordat zoiets klaar is. En sluit niet direct heel veel abonnementen af, want je gebruikt het pas als het af is. Verder kan ik Quootz echt aanraden: het team van Quootz is vriendelijk, menselijk, snel en ze begrijpen je echt. En ze zijn een tikkeltje eigenwijs, maar dat zorgt voor goede inhoudelijke discussies, haha!”

Weten wat Quootz voor u kan betekenen?

Vraag de demo aan rovero