'De magie van Merkato'

Inmiddels hebben wij een klantbestand dat bestaat uit de meest uiteenlopende bedrijven uit allerlei sectoren. Al deze bedrijven hadden één ding gemeen: ze hadden allemaal te maken met problemen die leidden tot het inschakelen van onze sales- en product-configurator Merkato.

In dit stuk nemen we u mee in de problemen waar veel van onze klanten tegenaan liepen, vóórdat ze tekenden voor het gemak van Merkato. We ondersteunen deze problemen aan de hand van vier pijlers:

    1. Efficiëntie
    2. Procesoptimalisatie
    3. Reductie van faalkosten
    4. Commercie

Automatisch leren

Veel bedrijven die bij ons uitkwamen in de zoektocht naar een geschikte configurator, hadden behoefte aan automatisering van de bestaande processen. Vaak wordt gebrek aan efficiëntie veroorzaakt door een tekort aan personeel: hierdoor blijven orders té lang liggen en worden de gewenste of zelfs beloofde levertijden soms niet gerealiseerd. Met Merkato behoort deze zorg tot het verleden: het automatiseert deze processen en zorgt daarmee voor een flinke efficiëntieslag.

Onze klant Boon Edam kan hierover meepraten. Het bedrijf groeide dusdanig snel, dat het blijven stroomlijnen van het productieproces een uitdaging bleek. Merkato bleek dé oplossing te zijn: doordat de meer gestandaardiseerde orders direct geproduceerd kunnen worden in plaats van een lang controleproces te doorlopen, verloopt ook het productieproces van een groot deel van de orders een stuk sneller.

CPQ
Royal Duyvis Wiener

Offerte-stress

Een ander groot probleem waar veel van onze klanten in hun pre-Merkato-tijdperk mee kampten, is dat offerte-aanvragen té lang bleven liggen. Ook dit is vaak het gevolg van een personeelstekort. Het vervelende is natuurlijk wel dat dit kan leiden tot het missen van commerciële kansen of zelfs het verliezen van potentials en dus het missen van omzet. Immer zonde! Ook dit probleem pakt Merkato aan, het optimaliseren van de commercie is namelijk eveneens weggelegd voor onze software.

Onze klant Royal Duyvis Wiener ervaart dit uit eerste hand. Door de implementatie van Merkato zijn hun offerteproblemen, die voortvloeiden uit de verschillen in kostprijsstelling, de aanpassingen in voorwaardes en het gebrek aan automatisering, verleden tijd.

Foutje, bedankt

Hierboven kaartten we het al even kort aan: waar gehakt wordt, vallen spaanders. Fouten maken is immers menselijk. Dat neemt natuurlijk niet weg dat sommige menselijke fouten duur kunnen uitpakken. Veel bedrijven komen bij ons terecht, omdat er zo nu en dan fouten worden gemaakt in de bestel- of orderfase, met als gevolg dat orders en leveringen niet overeenkomen. Ook dit leidt weer tot faalkosten en is te voorkomen met een automatisering van de bestaande processen.

Onze klant Comfoor ervaart deze voordelen ook. Merkato houdt de gebruiker scherp: “Als je bijvoorbeeld een oortje nodig hebt voor het motorrijden, is het niet handig om een model te kiezen met een handgreepje, want dat trilt tegen je helm. Probeer je die combinatie toch te maken in Merkato, dan komt er direct een waarschuwing die uitlegt waarom je beter een ander model kan kiezen. Is een combinatie echt niet mogelijk, dan kun je deze in het bestelportaal van Merkato überhaupt niet maken. Je kan dus in feite geen foutieve bestellingen meer plaatsen.” Lees hier meer over de ervaringen van Comfoor.

Comfoor

Faalkosten drukken winst

Faalkosten verleden tijd Vaak zijn bedrijven voor de uiteindelijke uitvoering van hun product of dienst afhankelijk van meerdere externe partijen. Onderaannemers, installateurs, zzp’ers, noem maar op. Hoe meer betrokken schakels, des te meer problemen kunnen ontstaan als gevolg van fouten in de communicatie en het opleveren van projecten. Met faalkosten als gevolg: onnodige kosten die voorkomen hadden kunnen worden als de processen beter geoptimaliseerd waren geweest Maar daarnaast moet de output natuurlijk óók kloppend zijn. Dit wordt alleen bereikt als er geen fouten gemaakt kunnen worden. De enige, mogelijk foutgevoelige schakel is dan de gebruiker. Gelukkig is het gros van de menselijke fouten te voorkomen door het optuigen van een gedegen instructie. En dit is raadzaam, want voorkomen immers beter dan genezen! En laat dat nou precies zijn waar Merkato te hulp schiet.

Onze klant PQR had ook behoefte aan het terugdringen van de faalkosten en deed daarvoor beroep op Merkato. Voortaan bieden de PQR-consultants en adviseurs snel en foutloos de nieuwste en/of bestpassende oplossingen voor zeer complexe vraagstukken op het gebied van software-defined workspace- en datacenteroplossingen. lees hier meer over de ervaringen van PQR.

Koppelingen en integraties

Het gemak van Merkato gaat verder! Om programma’s optimaal te laten functioneren, koppelen onze klanten Merkato daarom vaak met één of meerdere systemen, zoals ERP-, CRM- en CAD-software. Wij leveren koppelingen voor vrijwel alle systemen en maken hierbij gebruik van onze eigen standaardmodules. Indien nodig, kunnen we deze aanpassen waar nodig. Zo kunnen we de optimale werking van Merkato te allen tijde garanderen.

Demo-omgeving

Wilt u zelf het gemak van Merkato ervaren? Dat kan! Wij laten u graag onze software zien en nemen u graag mee in hoe wij dagelijks tientallen bedrijven en honderden verkopers ondersteunen met onze software.

Aan de hand van een aantal veelvoorkomende situaties, toont de demo u enkele toepassingen van onze configurator. We maken daarbij per situatie uit hoe de configurator u hierbij kan helpen.

Bent u nieuwsgierig of al benieuwd hoe wij uw bedrijf concreet zouden kunnen helpen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op via +31 (0)88 6375286 of info@quootz.nl.

Daarom Quootz

0

Dagelijkse Gebruikers

0

Marktleider Sinds

0

Tijdwinst

0

Jaar Ervaring

Eigen consultant

Bij Quootz heeft u altijd een vast aanspreekpunt. Uw eigen consultant die alles af weet van uw onderneming, uw werkwijze en uw verkoopprocessen. Iemand waarbij u altijd terecht kunt voor vragen of deskundig advies.

Uitstekende ondersteuning

Merkato is zeer gebruiksvriendelijke software met een intuïtieve interface. Naast het verstrekken van een gedetailleerde handleiding zorgen wij voor een goede ondersteuning in de vorm van een helpdesk, welke zowel telefonisch als per mail bereikbaar is.