Project uitgelicht : PostNL

De firma Euro Mail uit Waddinxveen is het digitale zusje van PostNL, het vroegere TNT. Euromail postnl-150x150houdt zich bezig met directmail en directmarketing. De laatste ontwikkeling hierbij is het aanbieden van een klantenportaal waarmee de eindklant zelf zijn mailing kan samenstellen en direct kan versturen.

Via de website www.drukwerkservice.nl kan de klant zijn keuze maken uit het aangeboden productenpakket.

Er zijn 13 basisproducten, met daarbij een grote hoeveelheid papiersoorten, diverse soorten omsl
agen, afwerkingen, brocheerwijzes, verzendwijzes, adresseerwijzes en verpakkingen.

De hoeveelheid verschillende eindproducten die via dit portaal samengesteld kan worden loopt hierdoor in de vele miljoenen. De hoeveelheid kennisregels is daarbij aanzienlijk. Niet alle producten zijn met alle papiersoorten te maken, op een ander papier moet andere inkt gebruikt worden, productiemethodes zijn niet voor alle producten te gebruiken, etc.

“Excel niet de juiste tool zou worden voor het beheer van het productenpakket”

Het was Euro Mail dan ook al snel duidelijk dat Excel niet de juiste tool zou worden voor het beheer van het productenpakket. Begin van 2011 is dan ook besloten om Merkato van de firma Quootz aan te schaffen voor het beheer van het productenpakket en het voeden van onder andere de website www.drukwerkservice.nl. Het invoeren van de opties en de businessrules was binnen enkele weken gereed. In de branche waarbinnen Euro Mail opereert wordt extreem nauwkeurig gecalculeerd.

Enkele voorbeelden van zaken waarmee rekening gehouden wordt :

  • Het gewicht van de gebruikte inkt en de nietjes.
  • De technische mogelijkheden van de beschikbare machines
  • Staffelkortingen
  • Vullingsgraad van de rollen.
  • Transport mogelijkheden (hoeveel dozen passen er op een pallet bij een bepaalde stapelwijze ?)
  • Frankeerwijzes voor verschillende verpakkingen naar verschillende landen
“vele uren beheer bespaard”

Gecharmeerd door de mogelijkheden en de gebruikersvriendelijkheid van Merkato is al snel besloten ook al deze berekeningen direct en volledig in het businessmodel op te nemen. Het resultaat is een model waarin geoptimaliseerd wordt naar een veelheid aan parameters om tot een zo scherp mogelijke prijs te komen. Het portaal-afhankelijke productenpakket kan zeer eenvoudig via de webinterface beheerd worden. Hiermee worden vele uren beheer bespaard en kan er on-the-spot gereageerd worden op veranderingen in de markt.

Zowel Euro Mail als Quootz zijn zeer enthousiast over de samenwerking. Quootz is dankbaar voor de waardevolle input van Euro Mail. Euro Mail is zeer te spreken over de flexibiliteit en de betrokkenheid van de mensen van Quootz. Maar vooral onder de indruk van de manier waarop schijnbaar onmogelijke uitdagingen steeds weer door het technisch team werden opgelost.Voor beide partijen heeft dit project een duidelijke win-win situatie opgeleverd en de basis gelegd voor een lange samenwerking, waarin diverse nieuwe en oude plannen zullen worden gerealiseerd.

Voor PostNL koppelt Merkato met:

Weten wat Quootz voor u kan betekenen?

Vraag de demo aan Post NL