Al jaren en jaren lang gaat het in de industrie over CTO en ETO. Een heel leger consultants proberen u en ik te helpen bij de “transitie”, de “modularisatie”en de “standaardisatie”. Een leger één-ogen in een land vol gewillige blinden.
Al evenveel jaren verbaas ik me over de spraakverwarringen. standaard, basis, default, klantspecifiek, variant, module, interface MTS, ATO, MTO… Het is ook niet makkelijk natuurlijk. Hoewel er ruim voldoende goede literatuur voorhanden is. Maarja, wie leest er tegenwoordig nog een boek?
Een module bestaat uit lucht of papier. Een module is een beschrijving van een te vervullen functie, begrensd door interfaces. De theoretische ruimte die beschikbaar is voor die module kan worden opgevuld met één variant van die module. De “modulevariant” (je bedenkt het niet)
Module: Wiel, Dient om auto van de straat te houden. Zit met 5 bouten vast op een steek van 30, mag niet groter dan 20” en niet breder dan 30cm zijn (anders past hij niet in de wielkast)
De vraag wélke modulevariant je nodig hebt wordt meestal beantwoord door de juiste vragen te stellen. Elk antwoord is een variabele en de combinatie van variabelen bepaalt welke variant ik van de verschillende modules nodig heb.
Variabelen: aantal bouten, steek, diameter, breedte
Als je met deze variabelen naar een dealer of website gaat heb je de keuze uit honderden varianten die allemaal zullen passen.
In je auto heb je dan ook nog keuze uit een paar motoren, kleuren, bekledingen, waardoor het aantal mogelijke productvarianten al snel explodeert. Tientallen miljoenen is héél normaal. Hét meest gebruikte voorbeeld van wikipedia: (niet vergeten zo nu en dan een donatie te doen!! https://donate.wikimedia.org/)
Als we deze even uitwerken (verdiepingen laat ik even buiten beschouwing):
Het lijkt soms net alsof Engineering iets verschrikkelijks is. Bent u nog niet modulair? Och jeetje… Jongen toch…. Wil je erover praten? Zal ik u eens consulteren?
Maar soms is engineering gewoon noodzakelijk. En je kunt er ook prima geld mee verdienen. Zolang je al dat ETO ge-engineer maar niet probeert te verkopen tegen CTO/ATO prijzen.
ETO/CTO is dus niet zwart wit. Het is een proces van veranderende focus. Soms is een deel van je CTO product gewoon wel degelijk nog klantspecifiek.
Ik onderscheid twee soorten engineering:
Waar we met dit verhaal de aandacht op willen vestigen is dat eerste stukje “engineering” dat dus eigenlijk helemaal geen engineering is. Wat voorbeeldjes:
Dus bij elke order; huppediekee, hele machine op het CAD-scherm, allemaal nieuwe nummers, want klant specifiek. Iedereen zit te wachten op de nieuwe stuklijsten die uit CAD en PDM moeten komen. Logistiek heeft geen idee wat op voorraad te leggen… Onzin natuurlijk. In het eerste geval zijn alleen de breedte bepalende onderdelen klant specifiek. En in het tweede voorbeeld alleen de lengte bepalende onderdelen.
Als je dit onder controle hebt, dan heb je dus een stuk klantspecifieke engineering geautomatiseerd. Vandaar ook de naam engineering automation voor dit proces.
En er is een heel groot verschil tussen CPQ (salesconfiguratie, productconfiguratie) (geef het maar een naam), zoals wij dat doen, en “engineering automation”. Hoewel leveranciers van het laatste u graag anders zouden doen geloven. Een wijs man zei ooit: “There is no E in CTO” Misschien is dat ook de reden dat je geen engineering automation software moet gebruiken als je salesconfiguratie en CTO wilt motiveren.
Merkato helpt u om het CTO deel van uw product te configureren én de engineering automation onder controle te brengen.