Deze blog doen we het nét een beetje anders. We hebben onze kennisexpert Rinck Sonnenberg namelijk gevraagd u te voorzien van een wederom interessante blog. Rinck is nu alweer zo’n tien jaar werkzaam bij Quootz. Vanwege zijn achtergrond in de internationale bedrijfskunde is hij altijd in staat de commerciële klantwens te vertalen naar een optimale en technisch werkende oplossing. Want juist op dat snijvlak tussen business en IT zien we het maar al te vaak misgaan. In de onderstaande blog neemt Rinck u mee in de rol van de configurator als technisch poortwachter – een frisse kijk op de veelzijdigheid van onze software!
Zoals u inmiddels ongetwijfeld weet, is de product configurator een prima tool om uw offerteproces te optimaliseren. Door in de kennisregels van de configurator namelijk alle mogelijkheden en vooral ook onmogelijkheden op te nemen, worden foutmarges immers drastisch (vaak zelfs tot nul) teruggebracht. Zo kúnnen er geen onproduceerbare producten meer worden geconfigureerd, geoffreerd of geproduceerd.
Door deze constante stroom aan controlemechanismen, neemt de configurator dus eigenlijk de rol in van technisch poortwachter: een betrouwbare partij die elke stap in het proces controleert. Alleen zo kunnen we garanderen dat onze software ervoor zorgt dat uw bedrijf nooit keuzes verkoopt die technisch onmogelijk of commercieel onwenselijk zijn.
Maar ook kennisborging is een belangrijk onderdeel van deze garantie. Doordat de bedrijfsspecifieke kennis of productkennis wordt vastgelegd in de software, hoeven verkopers of dealers hier amper over te beschikken om te kunnen configureren of offreren. Dit levert een flinke tijdsbesparing op: de dealers kunnen dankzij de configurator immers alles zelf. En dat scheelt veel tijd op de binnendienst.
Veel bedrijven hebben moeite met het vertalen van de jarenlange kennis en ervaring van hun verkopers en technici naar een goed ingerichte product- of sales-configurator. Het is dan zinvol om te bedenken dat als een mens tijdens het verkoop- en calculatieproces logische keuzes kan maken op basis van kennis en ervaring, dat de software dat dan ook kan. Het is dan voornamelijk een kwestie van alle informatie die de verkopers en/of technici normaliter in het hoofd hebben zitten en gebruiken tijdens dat proces, in de software te stoppen. Onze consultants helpen u natuurlijk: zo komt u samen tot een overzichtelijke, werkbare en onderhoudbare oplossing. Dat laatste is zeker niet onbelangrijk, aangezien vrijwel alle producten aan verandering onderhevig zijn gedurende de lifecycle van het product.
De klanten die bereid zijn om hun interne processen, rekenregels en prijsopbouw kritisch te bekijken en waar mogelijk te verbeteren/optimaliseren, plukken daar op de lange termijn de vruchten van. Het is dan geen kwestie van de processen aanpassen aan de software, maar eerder kritisch kijken naar de legacy van alles dat er de afgelopen jaren is bedacht en opgeschreven (in hoeverre is alles nog relevant, accuraat of efficiënt). De implementatie van een product-configurator is hét uitgelezen moment om dergelijke zaken binnen uw organisatie nog eens kritisch te bekijken. En aangezien onze consultants hier al jarenlang ervaring mee hebben, kunnen zij u adviseren over de best practices en meenemen in hoe anderen deze problemen hebben aangepakt.
Rinck Sonnenberg
Senior Consultant Quootz
Bekijk ook de vorige blogs: